علوم تجربی ششم دبستان مبحث زنگ علوم

حجم فایل : 1.1 MB
نوع فایل : پاور پوینت
تعداد اسلاید ها : 13
بنام خدا علوم تجربی ششم دبستان
مبحث : زنگ علوم
در این درس با روش علمی آشنا می شویم.

با به کار گیری روش علمی در حل مسایل ، عادت پیدا می کنیم که این روش را برای حل مسایل روزمره خود ، به کار گیریم.
روش علمی، یک روش منظم و دارای مراحل روبرو است .
توجه : در تمام مراحل، یادداشت برداری انجام می شود.
تقویت و استفاده از همه ی حواس پنج گانه برای کسب اطلاعات را مشاهده می گویند.
نمونه هایی از مشاهده عبارتند از :
نان کپک زده، بوی بدی دارد.
سطح این جسم زبر است.
شما هم محیط اطراف را مشاهده کنید و دو مثال بنویسید.
.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... مشاهده پیشنهاد راه حل برای مساله یا پاسخ احتمالی به پرسش، فرضیه نام دارد.
فرضیه باید بر اساس مشاهدات و قابل آزمایش باشد.
چند فرضیه عبارتند از :
نان در مقابل رطوبت، سریعتر کپک می زند.
این گیاه در مقابل نور شدید، پژمرده می شود.
شما هم یک فرضیه بنویسید. .......................................................................................................................................................... فرضیه هنگامی که درستی فرضیه ای، به وسیله ی آزمایش های فراوان ثابت شود آن را نظریه می نامند. نظریه مراحل روش علمی در درس علوم، به ترتیب کدام یک از موارد زیر می تواند باشد؟

ارایه ی فرضیه – مشاهده – طرح مساله – آزمایش – نتیجه گیری
مشاهده – طرح مساله – ارایه ی فرضیه – آزمایش – نتیجه گیری
مشاهده – ارایه ی فرضیه – طرح مساله – آزمایش – نتیجه گیری
طرح مساله – مشاهده – ارایه ی فرضیه – آزمایش – نتیجه گیری فکر کنید دانش آموزان کلاس ششم می خواهند کلاس خود را برای جشن بازگشایی مدارس آماده کنند .
آنها با مشاهده ی دقیق فضای کلاس، به جمع آوری اطلاعات و یادداشت برداری می پردازند .
آنها می خواهند تعدادی بادکنک رنگارنگ را به دیوار بچسبانند، اما با مساله ای رو به رو هستند .

مساله : چگونه بادکنک ها را به دیوار بچسبانیم که دیوار آسیب نبیند.
فرضیه : بادکنک ها را به موها بمالیم و به دیوار بچسبانیم.
آنها سپس فرضیه ی خود را آزمایش کردند. فکر کنید بعد از آزمایش، مشاهده کردند دو تا از بادکنک ها پس از مالش به موها، به دیوار نمی چسبند!
دانش آموزان با مساله ی جدیدی رو به رو شدند.
فرضیه های جدیدی مطرح و آزمایش کردند.
اگر بادکنکی به دیوار نچسبد، ممکن است به دلایل زیر باشد :
بادکنک به اندازه ی کافی بارد...